Sunday 21 February 2010

WASIAT PERJUANGAN ZULKIFLI MUHAMMAD


Prof. Dato' Zulkifli Muhammad mungkin nama yang asing bagi kebanyakan genereasi muda hari ini. Namun, nama itu pernah tersohor, setanding dengan tokoh-tokoh pemimpin negara yang lain pada awal tahun 1960-an.

Allahyarham Zulkifli Muhammad adalah tokoh pembangkang dari PAS yang amat disegani kawan dan lawan satu ketika dahulu. Beliau adalah bekas setiausaha pengasas dan penyarah kanan Kolej Islam Malaya. Beliau bertanding atas tiket PAS dan memengangi kerusi Parlimen Bachok pada tahun 1959 dan 1964.

Malangnya, pada 6 Mei 1964 beliau dan isterinya meninggal dunia dalam kemalangan jalanraya di jalan Kuantan-Gambang. Ramai yang mempersoalkan kejadian itu kerana landrover yang memotong kereta Fiatnya itu berpatah balik dan seolah-olah sengaja melanggar keretanya. Tragedi itu kini semakin dilupakan orang.

Penerbitan Ilham Baru telah menerbitkan semula sebuah buku yang memaparkan sejarah perjuangan Zulkifli Muhammad untuk tatapan generasi sekarang.

Paling menarik adalah ucapan beliau yang berupa "wasiat" kepada para pejuang Islam hari ini, yang diucapkan beberapa hari sebelum beliau meninggal dunia.

Buku ini akan berada di pasaran tidak lama lagi.

Harga RM18.90 bagi Semenanjung dan RM19.90 bagi Sabah dan Sarawak.

Buku ini boleh dipesan secara online dengan harga potongan 10%. Wang pos adalah percuma. Sila bank in ke AmIslamic Banking atas nama AMIM DIVERSIFY RESOURCES No. akaun 091 2022 000 764. Sila berikan alamat penuh untuk urusan pos.

1 comment:

  1. Kalau dah wasiat pejuangan Islam kenapa nak jual? Masukan kat blog sahaja. Kan pahala lebeh bernilai.

    ReplyDelete